Gør båden vinterklar

Når båden skal på land

Hvis du forbereder din båd godt til vinteren, gør du forårsklargøringen meget nemmere for dig selv.

Motoren

Motoren skal køres varm med ferskvand som køling. Gør det snarest inden der pludselig er hård nattefrost.
Hold en vandslange til vandfilteret, klem slangen sammen, så vandmængden passer til motorens forbrug. Det er ofte forbavsende højt.
Når motoren er varm efter 5-10 lange minutter, lukker du for vandet, hælder en liter frostvæske i vandfilteret. Du stopper motoren, når udstødningen sender blå frostvæske ud. Frostvæske er giftig og bør opsamles.
Motorer med S-drev kan gennemskylles på samme måde som en påhængsmotor, der får spændt ”øretelefoner” med vandslange på siden af motorbenets kølevandsindtag.
Mens motoren er varm, bør motorolien pumpes op og ny olie hældes på. Ny olie virker konserverende, mens den gamle olie kan indeholde stoffer, der tærer motoren.
Nogle bruger at fylde dieseltanken helt op, for så kommer der ikke kondensfugt på tankens inderside. Andre lader tanken stå med den rest diesel, der nu er tilbage. Så er det bedst at fortynde tankens gamle indhold med frisk diesel til foråret.
Benzintanken skal være tom på bådpladsen af hensyn til brandfaren.
Mens du er i gang med frostvæsken, så luk alle søventiler og hæld en slat ned i slanger m.v. Åbn derpå ventilerne igen og lad frostvæsken løbe ud. Så står der en rest frostvæske i eventuelle lommer i slangerne.
Vandtanken må du ikke komme frostvæske i, da den er giftig. Men du kan hælde snaps i som frostvæske i pumpe og slanger.

Bådbatterier skal lades

Bådbatterierne kan godt opbevares køligt, når de ikke bruges, så de kan godt overvintre i båden, så lang tid de bliver opladet korrekt. Ofte er bådbatteriet så stort og tungt, at det også er besværligt at tage det ud. Bådbatteriet bør lades med en elektronisk lader, der oplader vinteren over. Et nyopladet batteri tåler 20-30 graders frost. Et afladet og glemt bådbatteri kan frostsprænge ved 4-5 graders frost.
Hold bådbatteriet rent for snavs, så der ikke i fugtigt vejr opstår krybestrøm mellem polerne, det giver en ”langsom kortslutning”.

Se vores udvalg af vedligeholdelsesladere til netop dette formål.

Vask sejlene fri for salt

Med havnens vandslange kan du i stille vejr spule nederste del af de hejste sejl. Der skal meget vand til. Bagefter kan du lade sejlene være hejst, så vandet løber af, og sejlene tørrer.

Våde sejl tørres bedst ved at hejse dem på båden i havnen i stille eller let vind. Med halv vind eller vind i stævnen kan et forsejl hales bak, så det står roligt uden at trække. Storsejl skødes, så det trækker mindst muligt. Gå ikke fra båden imens, der kan komme pludselige vindstød. Sejl må aldrig blafre i vinden, for det slider på sejldugen.

Rengør undervandsskroget

Undervandsskroget bør trykspules eller skrubbes snarest muligt efter at båden er kommet på land. Så er bundmaling og begroning stadig blød og gennemvåd, og bunden skrubbes lettest ren. Bare dagen efter er det hele tørret ind, og så koster det mere vand at rense skroget.
De fleste bruger trykspuler, men det skal gøres metodisk, så hver kvadratcentimeter renses. Når undervandsskroget senere tørrer, må der ikke ses rensede siksak spor mellem urørte felter. Hele skroget skal være jævnt renset, ellers får du større slibearbejde til foråret. Ved trykspuling ”skydes” ikke vinkelret mod skroget, men skråt ind. Så spules snavs og begroning bedst væk, og det sprøjter mindre til alle sider.
Hårdt og svedigt arbejde med en stiv kost eller en børste nu i efteråret kan spare næsten alt slibearbejde til foråret. Gør det straks, mens bunden er våd, eller skyl den med vandslange senest en til to dage efter. Skrub grundigt, hvorved alt snavs og en stor del af bundmalingen fjernes. På den måde vokser malingens tykkelse praktisk taget ikke, og du kommer ”aldrig” ud for at bundmalingen bliver så tyk, at den skaller og revner og må fjernes med omfattende slibning eller kemi.
De nyeste bundmalinger lader til at være meget nemme at skrubbe af, så du hvert år når ind til den originale bundmaling. Altså vokser tykkelsen ikke.

Husk pressenning under

Skal al bundmaling fjernes, kræver miljøreglerne at du lægger en presenning omkring og under båden og opsamler alt slibestøv og afskallet maling m.v. Det skal afleveres som miljøfarligt affald.
Er det ”kun” spulevand med rester af bundmaling, er det endnu ikke et krav at opsamle det i en presenning